BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//DTU.dk//NONSGML DTU.dk//EN CALSCALE:GREGORIAN BEGIN:VEVENT DTSTART:20191125T230000Z DTEND:20191130T230000Z SUMMARY:Mastitis ringtest 2019 DESCRIPTION:
Nu bliver det igen muligt at deltage i årets Mastitis-ringtest, for at kvalitetssikre det mikrobiologiske laboratoriearbejde i diagnostikken.
\nRingtesten er det eneste nationale redskab til fortløbende kvalitetssikring af mastitisdiagnostikken i praksislaboratoriet. Ringtesten giver deltagerene mulighed for at kvalitetssikre deres egen mikrobiologiske diagnostik, og at sammenlige sig med det danske præstationsniveau. Testen lægger hovedvægt på normalt forekommende mastitisbakterier. Derudover afspejler testen den nyeste danske viden om mastitisbakterier samt bakterier der giver anledning til differentialdiagnostiske problemer. Alle bakterierne i ringtesten stammer fra mælkeprøver indsendt fra danske køer til DTU i de seneste år. Testen afspejler derfor et relevant spektrum af den forventelige danske mastitismikrobiologi.
\nTesten udbydes af Center for diagnostik DTU i samarbejde med Den Danske Dyrlægeforening.
\nRingtesten er et tilbud til dyrlæger, laboranter og veterinærsygeplejersker beskæftiget med mikrobiologisk laboratoriearbejde i kvægpraksis.
\nMange dyrlæger oplever stort udbytte af at få deres egen diagnostik kvalitetssikret, frem for at modtage generel rådgivning. Derfor udvides ringtesten i år, til også at omfatte indsendelse af prøvemateriale fra egen praksis. Ringtesten 2019 vil således bestå af 15 mælkeprøver som deltageren skal stille diagnoser på, 5 mælkeprøver med forud-oplyst agens, som deltageren skal resistensbestemme, samt validering af diagnosen på 5 mælkeprøver fra engen praksis. Samlet er det ønsket, at ringtesten dermed skal være både alment relevant samt målrettet den enkelte praksis’ kvalitetssikring.
\nProcedure og tilmelding
\n
\nRingtesten afvikles i uge 48. Prisen er 3500 pr deltager + 300 pr ekstra login.
Deltagere får et personligt log-in til en database, hvor resultaterne skal indtastes. Efter deadline for indrapportering af resultater får den enkelte deltager adgang til sine egne resultater og derudover udsendes en anonymiseret rapport over ringtestens samlede resultater.
\nDeadline for tilmelding: 11. november
\nDeadline for indsending af 5 isolater 18. november
\nPrøver afsendes fra DTU: 26. november
\nDeadline for indrapportering af resultater: 01. december
\n\nSpørgsmål rettes til:
\nLærke Boye Astrup, Specialkonsulent, Center for Diagnostik DTU, tlf. 93510851, lboast@vet.dtu.dk
\nNærmere information om fremsendelse af isolater mm følger.
X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:Nu bliver det igen muligt at deltage i årets Mastitis-ringtest, for at kvalitetssikre det mikrobiologiske laboratoriearbejde i diagnostikken.
\nRingtesten er det eneste nationale redskab til fortløbende kvalitetssikring af mastitisdiagnostikken i praksislaboratoriet. Ringtesten giver deltagerene mulighed for at kvalitetssikre deres egen mikrobiologiske diagnostik, og at sammenlige sig med det danske præstationsniveau. Testen lægger hovedvægt på normalt forekommende mastitisbakterier. Derudover afspejler testen den nyeste danske viden om mastitisbakterier samt bakterier der giver anledning til differentialdiagnostiske problemer. Alle bakterierne i ringtesten stammer fra mælkeprøver indsendt fra danske køer til DTU i de seneste år. Testen afspejler derfor et relevant spektrum af den forventelige danske mastitismikrobiologi.
\nTesten udbydes af Center for diagnostik DTU i samarbejde med Den Danske Dyrlægeforening.
\nRingtesten er et tilbud til dyrlæger, laboranter og veterinærsygeplejersker beskæftiget med mikrobiologisk laboratoriearbejde i kvægpraksis.
\nMange dyrlæger oplever stort udbytte af at få deres egen diagnostik kvalitetssikret, frem for at modtage generel rådgivning. Derfor udvides ringtesten i år, til også at omfatte indsendelse af prøvemateriale fra egen praksis. Ringtesten 2019 vil således bestå af 15 mælkeprøver som deltageren skal stille diagnoser på, 5 mælkeprøver med forud-oplyst agens, som deltageren skal resistensbestemme, samt validering af diagnosen på 5 mælkeprøver fra engen praksis. Samlet er det ønsket, at ringtesten dermed skal være både alment relevant samt målrettet den enkelte praksis’ kvalitetssikring.
\nProcedure og tilmelding
\n
\nRingtesten afvikles i uge 48. Prisen er 3500 pr deltager + 300 pr ekstra login.
Deltagere får et personligt log-in til en database, hvor resultaterne skal indtastes. Efter deadline for indrapportering af resultater får den enkelte deltager adgang til sine egne resultater og derudover udsendes en anonymiseret rapport over ringtestens samlede resultater.
\nDeadline for tilmelding: 11. november
\nDeadline for indsending af 5 isolater 18. november
\nPrøver afsendes fra DTU: 26. november
\nDeadline for indrapportering af resultater: 01. december
\n\nSpørgsmål rettes til:
\nLærke Boye Astrup, Specialkonsulent, Center for Diagnostik DTU, tlf. 93510851, lboast@vet.dtu.dk
\nNærmere information om fremsendelse af isolater mm følger.
URL:https://diagnostik.dtu.dk/-old/forside/om-os/kalender/2019/11/mastitis-ringtest-2019 DTSTAMP:20240329T075300Z UID:{1F1D46CF-D828-4B44-B861-866DBB26F9F1}-20191125T230000Z-20191125T230000Z LOCATION: Egen praksis END:VEVENT END:VCALENDAR